Kepemimpinannya Adalah Penaklukan, Hijrahnya Adalah Kemenangan, Keteladanannya Adalah Rahmat, Download Gratis Film Umar Bin Khattab 30 Episode di sini http://omar.collectionfree.com

Sa 'd menolak

0 comments

Tetapi Sa'd tetap tidak mau. "Tidak. Daripada aku membaiat, biarlah kulepaskan anak-anak panah dalam tabungku ini kepada kalian, biar kepala tombakku berlumuran darah dan pedang yang ada di tanganku kupukulkan kepadamu. Aku akan memerangi kalian bersama keluargaku, bersama pengikut-pengikutku yang masih setia."

Setelah ucapan demikian itu sampai kepada Abu Bakr, Umar berkata kepadanya: "Jangan biarkan dia sebelum ikut memberi ikrar!" Tetapi Basyir menolak pendapat Umar itu dengan mengatakan:
"Dia keras kepala dan sudah menolak. Dia tidak akan memberi ikrar sebelum dia sendiri, anaknya, keluarganya dan kerabatnya semua terbunuh. Biarkan sajalah. Kalaupun dibiarkan dia tidak akan membahayakan kita. Dia hanya seorang din."

Abu Bakr yang mendengar pendapat Basyir itu membenarkan. Oleh mereka Sa'd ditinggalkan. la tidak ikut salat berjamaah dengan yang lain, tidak ikut berhaji dan bertolak dari Arafah bersama yang lain. la tetap bertahan dengan caranya itu sampai Abu Bakar wafat.

Penulis :Muhammad Husain Haekal

Share this article :
 
TEMPLATE ASWAJA| Umar Bin Khattab - All Rights Reserved